Action under mørkekjøring
Publisert: 17. desember 2018 | Siste artikler | Arkiv
Riktig bruk av lys, justering av fart etter forholdene og god risikovurdering er helt essensielle ferdigheter for sjåfører i et land med mange mørkedager. Kjørelærer Bjørn Nessjøen, tror at de fleste som deltar på kurs i mørkekjøring, får seg en aha-opplevelse og sitter igjen med et positivt inntrykk etterpå.
- I den praktiske delen av mørkekjøringen, setter vi situasjoner som kan oppstå i trafikken litt på spissen. Vi finner en helt mørk strekning og kjører skolebil mot skolebil, hvor vi har lagt inn noen overraskende elementer underveis – for å sette elevene litt på prøve. De liker at det er litt action og synes som oftest at det er veldig gøy, men noen ganger kan vi oppleve at de skvetter litt. Mitt inntrykk er at de fleste opplever kurset som svært lærerikt og forstår alvoret i at de må ta ekstra hensyn når de kjører i mørket, forteller Bjørn.
Fokus på myke trafikanter
Mørkekjøring består av en teoretisk del, etterfulgt av en praktisk demonstrasjon i bil. I den praktiske delen av kurset, deltar elevene som passasjerer og settes i reelle trafikksituasjoner i mørket.
- Biler er jo strengt tatt lettere å se i mørket enn i dagslys, så lenge lysene er i god teknisk stand. Vi lærer derfor elevene om bruken av korrekt nær- og fjernlys, parklys og varsellys ved nødstopp. I tillegg må de påse at lysene fungerer som de skal og at lyktene er rene og pene til enhver tid. Mye av hovedfokuset er også rettet mot de myke trafikantene, da svært mange ulykker som skjer i mørket involverer nettopp de som er vanskelige å se. En gledelig bieffekt av et slikt mørkekjøringskurs, er at de aller fleste blir langt mer positive til det å ta i bruk refleks sier Bjørn.
Hastighet avgjørende
Mye av mørkekjøringskurset handler om sjåførens evne til å vurdere risiko og tilpasse kjøringen deretter.
- Bjørn forteller at trygg kjøring i mørket handler mye om å justering av farten. Men også vurdere værforhold/sikt og sannsynligheten for at det kan oppstå konflikt med myke trafikanter. Det er mange faktorer du som sjåfør ikke har kontroll over, men akkurat farten kan du gjøre noe med. Dette er noe som er ekstra viktig å tenke på når det er mørkt ute, da de aller fleste ulykker skjer i sammenheng med for høy hastighet sier Bjørn.
- Dette gjentar jeg til det kjedsomme til mine elever. Man hører ofte om ulykker som skyldes glatte veier om morgenen eller andre krevende forhold. Hadde de bare kjørt i én tredel av hastigheten, ville sannsynligvis disse ulykkene aldri ha inntruffet i utgangspunktet.
Obligatorisk i grunnkurset
Mørkekjøring er en obligatorisk del av det trafikale grunnkurset for alle som skal ut i trafikken. Denne delen av kurset gjennomføres i vinterhalvåret (mellom oktober og mars). Det betyr at alle som tar det trafikale grunnkurset i sommermånedene må komme tilbake på høsten og delta på mørkekjøring.
Fokus på myke trafikanter
Mørkekjøring består av en teoretisk del, etterfulgt av en praktisk demonstrasjon i bil. I den praktiske delen av kurset, deltar elevene som passasjerer og settes i reelle trafikksituasjoner i mørket.
- Biler er jo strengt tatt lettere å se i mørket enn i dagslys, så lenge lysene er i god teknisk stand. Vi lærer derfor elevene om bruken av korrekt nær- og fjernlys, parklys og varsellys ved nødstopp. I tillegg må de påse at lysene fungerer som de skal og at lyktene er rene og pene til enhver tid. Mye av hovedfokuset er også rettet mot de myke trafikantene, da svært mange ulykker som skjer i mørket involverer nettopp de som er vanskelige å se. En gledelig bieffekt av et slikt mørkekjøringskurs, er at de aller fleste blir langt mer positive til det å ta i bruk refleks sier Bjørn.
Hastighet avgjørende
Mye av mørkekjøringskurset handler om sjåførens evne til å vurdere risiko og tilpasse kjøringen deretter.
- Bjørn forteller at trygg kjøring i mørket handler mye om å justering av farten. Men også vurdere værforhold/sikt og sannsynligheten for at det kan oppstå konflikt med myke trafikanter. Det er mange faktorer du som sjåfør ikke har kontroll over, men akkurat farten kan du gjøre noe med. Dette er noe som er ekstra viktig å tenke på når det er mørkt ute, da de aller fleste ulykker skjer i sammenheng med for høy hastighet sier Bjørn.
- Dette gjentar jeg til det kjedsomme til mine elever. Man hører ofte om ulykker som skyldes glatte veier om morgenen eller andre krevende forhold. Hadde de bare kjørt i én tredel av hastigheten, ville sannsynligvis disse ulykkene aldri ha inntruffet i utgangspunktet.
Obligatorisk i grunnkurset
Mørkekjøring er en obligatorisk del av det trafikale grunnkurset for alle som skal ut i trafikken. Denne delen av kurset gjennomføres i vinterhalvåret (mellom oktober og mars). Det betyr at alle som tar det trafikale grunnkurset i sommermånedene må komme tilbake på høsten og delta på mørkekjøring.