Slik blir du en tryggere sjåfør på vinterføre
Publisert: 5. februar 2019 | Siste artikler | Arkiv
Du kommer langt på vei, om du sørger for å ha riktig hastighet som er tilpasset det underlaget du kjører på. Men vinteren setter også flere krav til deg og bilen din, når du skal ut på norsk vinterføre. Kjørelæreren Bjørn Nessjøen hos Svein Svendsen deler derfor sine beste råd.
Først og fremst bør man være klar over at bremselengden er vesentlig lengre på vinterføre, hvor du som sjåfør må bruke egen dømmekraft til å vurdere kontakten dekkene dine har med underlaget. Vær også ekstra oppmerksom på mulige hendelser som kan oppstå på vinterveiene og påpasselig når det gjelder god sikring av personer og last. Det er også viktig at man forstår hvordan bilen oppfører seg under kjøring i sving, presiserer Bjørn
Klargjør bilen for vinteren
Trygg vinterkjøring avhenger både av sjåføren og kjøretøyet. Det er derfor en rekke grep du bør ta, både før du setter deg bak rattet og mens du kjører. Han trekker derfor frem disse rådene som de viktigste:
For å unngå dugg på ruter i tuneller og dermed miste all sikt, bør man vite hvordan varmesystemet (varmetrådene i bakruta og viftene i bilen) fungerer. Generelt sett bør man sjekke at man har et velfungerende batteri og nok frostvæske. Et godt tips er også å ha en ekstra kanne med spylevæske liggende i bagasjen, dette fordi man ofte opplever at forbruket øker på vinterstid.
For de som har hatt førerkortet en stund, men fortsatt føler seg noe utrygg på glatt føre, så finnes det muligheter for å øve på sikkerhetsbane uten å være tilknyttet en kjøreskole. Er du NAF medlem, kan man faktisk benytte banen helt gratis én gang i året. Dersom du ikke er medlem, avholder NAF åpen dag for alle den 7. September, i tillegg kan man ta kontakt med en av avdelingene (NAF Oslo, NAF øvre og nedre Romerike), for å booke tid mot en engangssum. Går man flere sammen, kan også en NAF bane leies for ca. 3000,- per time, som er en svært liten investering for å øke ferdighetsnivået på glatt føre, forteller Bjørn.
Hos oss på Svein Svendsen Trafikkskole lærer elevene både teoretisk og praktisk opplæring via vinterkjøring på vei og eget sikkerhetskurs på bane. Under sikkerhetskurset vil elevene få følelsen av hvordan det er å kjøre på glatt underlag, ved å se og føle på hvordan bilen oppfører seg både i fornuftig fart og i for høy hastighet på glatte veier. - Dette sikkerhetskurset på bane er nødvendigvis kunstig lagt opp, så man vil sannsynligvis få mer utbytte av å kjøre noen timer på vinterføre på en glatt dag, avslutter Bjørn.
Klargjør bilen for vinteren
Trygg vinterkjøring avhenger både av sjåføren og kjøretøyet. Det er derfor en rekke grep du bør ta, både før du setter deg bak rattet og mens du kjører. Han trekker derfor frem disse rådene som de viktigste:
- For å kunne ferdes hensynsfullt og varsomt i trafikken, må du først fremst sørge for å ha god sikt. Sørg derfor for å fjerne all is fra frontruten og speilene, du kan i verste fall bli bøtelagt eller miste førerkortet dersom sikten ut frontruten er utilstrekkelig.
- Noe mange dessverre slurver med, er å ikke koste vekk snøen fra taket og panseret. Når snøen kommer skliende nedover frontruten, kan dette skape farlige situasjoner ved nedbremsing både for deg selv og dine med-bilister. Det samme prinsippet gjelder for øvrig også lyktene på bilen, vinteren er mørk og krever at lysene bør avgi full effekt til enhver tid.
- Forsikre deg om at du har gode vinterdekk. Både pigg og piggfrie dekk fungerer nok like godt i de aller fleste tilfeller. Bor du i mer sentraliserte strøk, eksempelvis i en by, er ofte piggfrie dekk et tilstrekkelig alternativ. - Disse har blant annet det beste veigrepet på våt asfalt. Piggdekk er bedre egnet dersom underlaget er svært isete og om det føret byr på underkjølt regn (0 graders føre). Noe de aller fleste burde bemerke seg, er kravet for mønsterdybde. I Norge er kravet for mønsterdybde på vinterdekk 3mm, men hvor NAF har gått ut med en anbefaling på 4 mm dersom bilen er under 3,5 tonn
For å unngå dugg på ruter i tuneller og dermed miste all sikt, bør man vite hvordan varmesystemet (varmetrådene i bakruta og viftene i bilen) fungerer. Generelt sett bør man sjekke at man har et velfungerende batteri og nok frostvæske. Et godt tips er også å ha en ekstra kanne med spylevæske liggende i bagasjen, dette fordi man ofte opplever at forbruket øker på vinterstid.
- Dagens moderne biler er blitt langt tryggere og enklere å manøvrere på vinterføre sammenlignet med få tiår tidligere. Det finnes for eksempel knapt en bil som ikke har ABS-bremser, ESP (antiskrens) eller andre sofistikerte stabiliseringsprogrammer i trafikken i dag. Det kan imidlertid være lurt å testkjøre bilen på et risikofritt område – både med og uten systemene aktivert, slik at man får en forståelse av hvordan bilen oppfører seg. Dersom man er fører av en eldre bil uten ABS, så kan det være hensiktsmessig å lære seg hvordan man pumpebremser skikkelig.
- Utfør korte prøvebremsinger ofte Dette vil gi deg gode indikasjoner på veigrepet.
- Hold et symmetrisk grep på rattet. Selv om det er viktig å kunne handle raskt på hendelser i trafikken, bør du aller helst unngå å utføre brå styringer med rattet.
- Opplever man skrens eller at bilen begynner å skli: Slipp gassen, ta inn clutchen (Sett i nøytral dersom automat) , ha blikket langt frem i svingen og sørg for å styre rolig.
- De dagene hvor føret fremstår ekstra ille, bør du faktisk vurdere å la bilen bli stående.
For de som har hatt førerkortet en stund, men fortsatt føler seg noe utrygg på glatt føre, så finnes det muligheter for å øve på sikkerhetsbane uten å være tilknyttet en kjøreskole. Er du NAF medlem, kan man faktisk benytte banen helt gratis én gang i året. Dersom du ikke er medlem, avholder NAF åpen dag for alle den 7. September, i tillegg kan man ta kontakt med en av avdelingene (NAF Oslo, NAF øvre og nedre Romerike), for å booke tid mot en engangssum. Går man flere sammen, kan også en NAF bane leies for ca. 3000,- per time, som er en svært liten investering for å øke ferdighetsnivået på glatt føre, forteller Bjørn.
Hos oss på Svein Svendsen Trafikkskole lærer elevene både teoretisk og praktisk opplæring via vinterkjøring på vei og eget sikkerhetskurs på bane. Under sikkerhetskurset vil elevene få følelsen av hvordan det er å kjøre på glatt underlag, ved å se og føle på hvordan bilen oppfører seg både i fornuftig fart og i for høy hastighet på glatte veier. - Dette sikkerhetskurset på bane er nødvendigvis kunstig lagt opp, så man vil sannsynligvis få mer utbytte av å kjøre noen timer på vinterføre på en glatt dag, avslutter Bjørn.