Vedlikehold av bil - En oppstartsguide for nye sjåfører
Publisert: 2. oktober 2019 | Siste artikler | Arkiv
Når man akkurat har tatt førerkortet, er det mange ting man bør ha kontroll på før selve kjøreturen kan begynne. Vi har derfor laget en oversikt med de viktigste punktene du bør gjennomgå, slik at både du og bilen kan ferdes trygt ute i trafikken.
1. Sjekk av olje – Oljen er et av de viktigste punktene som må sjekkes jevnlig, også på helt nye og moderne biler. Dersom motoren skulle gå helt tom eller har for lite olje, er det en stor risiko for at motoren kan havarere (bli fullstendig ødelagt og må skiftes). Om du ikke har peiling på hvordan du f.eks peiler olje fra før, skal vi nå sørge for å peile deg i riktig retning.
1) Åpne panseret på bilen (Hvis du har kjørt bilen, la den først stå avslått i ca. 15 minutter)
2 Lokaliser hvor peilepinnen sitter i motorrommet
3) Trekk ut peilepinnen og tørk av oljen.
4) Skyv peilepinnen tilbake i beholderen og trekk den ut igjen for å så lese av oljenivået. Gjennomfør denne prosedyren to ganger, slik at du er sikker på at du har utført riktig måling. Viser det seg at du må etterfylle olje, må du være påpasselig med å ikke fylle på for mye og at den nye oljen du fyller på er identisk med den som er fylt på fra før av. For å vite hvilken type olje som er best for din bil, sjekk instruksjonsboken eller besøk websiden www.totalnordic.com.
(Om du allikevel skulle føle deg veldig usikker på hvordan man bytter eller fyller på olje, kan et godt alternativ være dra innom et NAF-senter. De utfører et oljeskift for deg på ca. 30 minutter og det koster 249kr per liter – hvor jobben er inkludert i prisen.)
2. Bremsevæske
Hovedfunksjonen til bremsevæsken er å kjøle ned bremsene under den ekstreme varmen, som utvikles i bremsesystemet ved nedbremsing. Om bremsevæsken er gammel, kan dette føre til at bremsene fungerer langt dårligere. For å unngå full bremsesvikt, er det viktig å sørge for at bilen har nok bremsevæske – hvor tommelfingerregelen sier at den bør byttes ut hvert annet år. Når du leverer bilen inn til service, blir væsken byttet ut, men husk at det ikke er tilfellet under EU kontrollen.
Hvordan væsken byttes ut står beskrevet i instruksjonsboken og nivået bør være tilnærmet fullt. Er du usikker på hvilken type væske som passer til din bil?
Dette kan du enkelt sjekke ved å gå inn på www.mekonomen.no, skrive inn bilens registreringsnummer, og du vil automatisk få svar på hvilken type bremsevæske du trenger.
3. Kjølevæske – Kjølevæsken er en væske som skal sørge for at motoren ikke koker over, og består som regel av 50 prosent vann og 50 prosent antifrostvæske. Når du åpner panseret, er denne beholderen enkel å oppdage og det er lett å avdekke om du har nok kjølevæske. Nivået av kjølevæske skal ligge på et nivå som er midt mellom minimum- og maksimum (Halvfull). Det er også svært viktig at man ikke overfyller, da kjølevæsken kan eksplodere ettersom væskenivået stiger når motoren blir varm.
4. EU kontroll – EU kontroll, eller periodisk kjøretøy kontroll (PKK) er obligatorisk for alle
kjøretøy, og er med på å gi en sikrere og mer miljøvennlig bilpark. Kontrollen utføres annen
hvert år, og det er datoen for førstegangsregistrering av bilen som er utgangspunktet for
fristen. Det er lovpålagt at bilen skal være EU-godkjent før den tas ut på veien, så det er viktig å sjekke dette spesielt hvis du skal kjøpe en bil som er brukt. Ønsker du å finne ut av når bilen ble EU-godkjent sist, dette står som regel alltid oppført i bilens servicehefte.
Ønsker du å lese mer om EU kontroll? Gå inn på statens vegvesen sine nettsider her:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll;jsessionid=D95C4A1219F06F085B53AFF87728ABD6
5. DEKK
Dekkene bør være blant det som står høyest på prioriteringslisten i forbindelse med det å eie en bil. Grunnen til dette er enkel, dekkene er det eneste som kan bidra til å gi bilen din et godt veigrep. Om du ikke allerede har gått til innkjøp av helt nye dekk, anbefaler vi at du utfører inspeksjoner jevnlig, aller helst hver tredje måned. Etter hvert som dekkene blir slitte, så vil veigrepet bli dårligere.
De anbefalte nedre grensene for mønsterdybde fra NAF, er derfor 3mm for vinterdekk og 1,6mm på sommerdekk. Noen dekk har faktisk en egen mønsterdybde indikator, som gjør det enkelt å sjekke hvor mange mm som er igjen av mønsterdybden. Dersom dekkene ikke har en slik indikator, kan du ta turen innom en dekkforhandler som garantert kan hjelpe deg med å måle. Det finnes også dessverre mange der ute som tenker at slitte vinterdekk også kan benyttes som sommerdekk. Utfallet av å gjøre dette blir som å kjøre med sommerdekk på vinterføre, man har null eller svært lite veigrep. Husk derfor at vinter- og sommerdekk er konstruert med forskjellige egenskaper, til to vidt forskjellige sesonger».
NB! Husk at dersom du blir stoppet i kontroll av politiet med dekk uten god nok mønsterdybde, er sjansen svært stor for at de vil gi deg bot.
Lufttrykket i dekkene er noe som bør sjekkes ofte, da både for lavt og for høyt lufttrykk i dekkene vil kunne påvirke bilens kjøreegenskaper. Dette vil kunne føre til lengre bremselengde, dårligere styreegenskaper, risiko for å få vannplaning, økt drivstofforbruk og generell økt slitasje på dekkene. Husk at dekkene bør være kalde før man tester luftrykk, så det er viktig at bilen kjøres rolig og så kort avstand som mulig før dekktrykket måles.
(1) For å finne frem til hvilket lufttrykk som gjelder akkurat for din bil, finn frem bilens instruksjonsbok hvor det anbefalte verdiene for din bil står oppført. På enkelte bilmodeller står også tallene (Oppført i bar) på innsiden av bensinlokket eller i dørkarmen på sjåførsiden.
(2) Finn frem til nærmeste bensinstasjon eller gå til innkjøp av en egen lufttrykksmåler. (De som finnes på bensinstasjoner kan faktisk ofte være unøyaktige pga mye bruk)
(3) Skru av ventilhetten og sett måleren inn på ventilen.
(4) Fyll på luft og les av lufttrykket. Det kan være lurt å fylle på 10% mer enn anbefalt. Dette skyldes at noe av luften vil sige igjennom gummien og at det generelt er bedre med for høyt enn for lavt lufttrykk. Husk å skru på ventilhetten.
(5) Det kan også være en god ide og sjekke luftrykket i reservehjulet samtidig, da det er sjeldent i bruk og man aldri vet når man kan få bruk for dette
6. Serviceintervall Det å utføre jevnlig service på bilen er viktig og vil sørge for å heve trafikk- og driftssikkerheten. De fleste nye biler har et varslingssystem som sier ifra om serviceintervallet, hvor regelen for eldre modeller bør ha en service hver 12 måned eller ved kjørte 15.000-20.000 kilometer. Dersom man ikke følger serviceintervallen, kan man i verste fall risikere å miste garantien dersom bilen er kjøpt helt ny. Serviceheftet er gull verdt, så husk å sjekke at det er utfylt av verkstedet etter service. Det vil gjøre det lettere å reklamere for eventuelle feil i ettertid, men utfylt servicehefte er også veldig viktig når du senere skal selge bilen.
7. Renhold Det er viktig å vaske bilen med jevne mellomrom. Dessverre for oss som bor i Norge, kan vinterhalvåret ofte by på utfordringer når det gjelder å holde bilen ren. I denne perioden er det derfor spesielt viktig å ta dette med renhold på alvor, da snø og salt på veiene kan føre til rust og at lakken spises opp.
1) Ta en grundig vask med avfetting og såpe for å bli kvitt saltet. Det anbefales at du legger såpe/avfetting på tørr bil og lar det virke i 3-5 minutter før du spyler. Du trenger ikke å gjøre dette hver gang du vasker, da det som regel holder å vaske bilen jevnlig med vann og en mild såpe.
2) Salt kan lett sette seg fast på steder man ikke lett ser, og derfor er det viktig å spyle på og rundt bremsene, inni hjulbuer, under bilen og bak støtfangere.
3) Når du først har vasket bilen, er det viktig å tørke den godt, så bruk gjerne pusseskinn eller en mikrofiberklut til dette.
Det kan også være lurt å ta en innvendig vask, hvis du har tid. Tørk av støv, vask mattene og dørterskler, og støvsug setene.
Andre viktige ting å huske på:
Forsikring – Det å ha forsikret bilen er både lovfestet og svært viktig, dersom man skulle være uheldig å komme borti et kjøretøy eller bli involvert i en ulykke. Det finnes mange ulike selskaper som tilbyr forsikring og vi anbefaler å innhente tilbud og sjekke vilkårene hos flere ulike aktører. Før forsikringsavtalen skal inngås, bør man være bevisst på antall km man tror man vil kjøre og om det er flere førere av den samme bilen. En god huskeregel: Om du kjører lenger enn den avtalte kjørelengden, husk å opplyse forsikringsselskapet om dette.
Refleksvest, varseltrekant og reservehjul: Du skal ha minst en godkjent refleksvest
tilgjengelig i bilen. Den skal være CE-godkjent og skal kunne tas i bruk hvis du må stoppe langs veien og forlate bilen. Vesten må oppbevares i hanskerommet eller i bildøren og ikke i
bagasjerommet, slik at du lett kan få tak i den ved behov. Sjekk også at varseltrekanten
alltid ligger i bilen før du skal ut på kjøretur.
Prikker I prøveperioden for førerkort i klasse B, registreres brudd på trafikkregler med dobbelt antall prikker for hver overtredelse. For eksempel vil brudd på mobilbruksforbudet medføre to prikker i førerkortet (fire prikker i prøveperioden) og en bot på 1700 kr.
Kjenner du noen som bør lese denne? Del gjerne artikkelen eller tagg de inn i kommentarfeltet på Facebook.
Kilder:
www.vegvesen.no
www.naf.no
www.dinside.no
www.mekonomen.no
www.bilpleiekongen.no